Marknaden för djurhälsa ökar – FirstVet lanserar djurapotek

Kvinna tar på hund en tratt.

Marknaden för djurhälsa blir allt hetare och omsätter cirka 40 miljarder dollar på global nivå. Även i Norden satsar företagen mer och mer på våra fyrbenta vänners mående. Den digitala veterinärkliniken FirstVet lanserar nu djurapotek med målet att möta den ökade efterfrågan från djurägare.

– Läkemedel är det naturliga nästa steget för oss som den primära kontaktpunkten för alla djurägare. Med den värdekedja vi har byggt inom djurhälsa har vi en unik utgångsposition. Vi utgår alltid från ett veterinärt perspektiv och med ett eget apotek kan vi vägleda djurägarna genom fler händelser i djurlivet, säger David Prien, VD och medgrundare av FirstVet.

Noor Hazim, chef för apoteket, David Prien, VD och medgrundare av FirstVet, och Caroline Caldemar, chefsveterinär på FirstVet. Foto: Nadja Endler

Hög efterfrågan på fästingmedel

Av den globala marknaden på 40 miljarder dollar står vacciner för den största andelen, cirka 26 procent, enligt uppgifter från MSD Animal Health. Strax efter med 23 procent av marknaden kommer antiparasitära medel, som exempelvis fästingmedel. FirstVet förväntar sig en hög efterfrågan från start inom områden som just fästingmedel, avmaskning och olika tester för fjärrdiagnostisering.

Caroline Caldemar, chefsveterinär på FirstVet, upplever att djurägare ställer allt högre krav på omsorg och vård.
– Nu kan vi erbjuda alla djurägare möjligheten att bättre ta hand om sina djur hemifrån oavsett var de bor. Det kan vara förebyggande fästingmedel eller vid hälsoproblem som lindriga infektioner eller konstaterade parasiter, säger hon.

FirstVets apotek lanserades 14 juni och kan besökas via firstvet.se.

Källa: Dagens Industri, Breakit